Expeditie Robinson - Reisverslag uit Telchac, Mexico van Marco, Martine, Thomas en Guus - WaarBenJij.nu Expeditie Robinson - Reisverslag uit Telchac, Mexico van Marco, Martine, Thomas en Guus - WaarBenJij.nu

Expeditie Robinson

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Marco, Martine, Thomas en Guus

27 December 2018 | Mexico, Telchac

Wat is Mexico ge-wel-dig!

We wisten wel dat hier van alles te doen zou zijn maar zo gaaf hadden we niet verwacht. We zijn vanuit ons mooie huisje in het dorpje Chan Chemuyl elke dag op pad geweest. En alles wat we hebben gedaan was binnen een half uurtje rijden. Ik zei de vorige keer al dat we het wel een beetje spannend vonden om met twee van die kleintjes naar Mexico te gaan maar het is hier echt helemaal veilig. Iedereen is verliefd op Thomas en Guus. Ze worden constant over de bol geaaid en we horen de tijd: Bonito! Gister vroeg er zelfs een familie of ze met Thomas en Guus op de foto mochten.

Over al in de buurt zitten Cenotes, dat zijn prachtige zwemlagoons, soms compleet onder de grond en soms half open vanwaar je dan een stukje de grot in kan zwemmen. Voor de meesten moet je een kleine entree betalen maar in onze buurt zijn er gewoon drie in de wijk waar je zo in kan. Het water is kraakhelder en er zwemmen van die Dokter Fish visje in die je dode huiscellen opeten, dat vind ik dan weer wat minder. Soms ben je er alleen en soms ben je er samen met een Mexicaanse familie. Die hebben nu ook allemaal vakantie en gaan vooral naar de cenotes die gratis zijn. Natuurlijk moeten we hier ook weer op de foto gezet worden.

Maar het mooiste wat we ontdekt hebben was het strand vlak voor onze deur. Nou ja, er zit een 4 baans weg tussen dus we gingen elke keer met de auto omdat we deze niet te voet over durfden te steken. Het rijden is hier ook heel anders dan in Nederland. Ze hebben hier geen afritten waarbij je dan vervolgens weer over een viaduct gaat als je weer de andere kant op wil invoegen. Nee, hier hebben ze retorno’s. Om de ca. twee kilometer kan je naar het middenberm om daar uit te voegen. Je maakt dan een u-turn en voegt in op de andere weg tussen het snelle verkeer. Heel appart en een beetje eng maar ze houden hier wel goed rekening met elkaar en het werkt perfect.

Maar de strand, wauw wauw wauw! Echt een Robinson Eiland. Het is een beschermd natuurgebied dus er mag niks op het strand worden gebouwd en ook geen eten worden verkocht. Dus het enige wat je ziet is de jungle met palmbomen die eindigen op het strand. En het water is prachtig, heel erg helder en rustig en warm. We zijn er twee dagen geweest en de jongens hebben nog nooit zoveel in het water gelegen. En als Thomas niet in het water lag dan bouwde hij zijn eigen hutje op het strand met palmbladeren en kokosnoten die hij uit de jungle ophaalde. Hij moest dan elke 2 minuten even zijn gezicht laten zien en dan zag ik een blond koppie uit de jungle steken met een duimpje omhoog, haha, echt super grappig. Nooit gedacht dat we hem zo vrij zouden durven laten maar hij vind het allemaal geweldig. Hij is een uur bezig geweest om een kokosnoot open te krijgen met een enorme steen die hij gevonden en versleept had. Met Guus zijn we overdag best nog druk, alles is nee. Maar op het strand gaat het nog het best dus daar zijn wij dan ook het liefst.

We zijn ook een dag naar X-el Ha geweest. Dat is een enorm familiepark waar je kan zwemmen met dolfijnen en haaien en zelf kan snorkelen in een ondergrondse rivier, er vliegen veel papagaaien en en lopen flamingo’s rond. Die ondergrondse rivier was wel gaaf, Thomas heeft de hele rivier afgezwommen, voor Guus werd het al snel te koud. Verder was het vooral heel erg druk en hebben we heel veel achter de jongens aangerend die van hot naar her vlogen. We waren echt compleet gesloopt na die dag. Fijn weer terug naar onze Casita Mexicana.

We zijn ook nog een dagje naar Tulum geweest. Een paar jaar geleden was dat nog een mooi hippie strand en een van de redenen waarom Mexico onder onze aandacht was gekomen. Maar we kwamen er niet eens op! Er liep een zandweg langs de kust maar we hebben niks van het strand gezien omdat het helemaal is vol gebouwd met beachclubs en hotels. Wat frustrerend zeg. Ik heb nog gevraagd of we ergens naar binnen konden. We dachten, dan maar een bedje huren en wat drinken bestellen. Maar zelfs dat kon niet, ik had moeten reserveren (hij zag natuurlijk die ruziende kids op de achterbank en had daar helemaal geen zin in.)
We waren er ook helemaal klaar mee, zo jammer dat een mooi plek dan gewoon wordt afgeschermd voor mensen die geen hotel van €1500 per nacht kunnen betalen.

Maar wij hadden het gelukkig zo naar ons zin in ons huisje dat we ons verblijf nog met 3 dagen hebben kunnen verlengen. Helaas was deze op kerstavond alweer geboekt en waren we druk op zoek naar iets anders. Het mooie van onze reis is dat we zoveel vrijheid hebben maar het maakt het ook lastig om te kiezen. Het weer is niet overal stabiel dus daar moeten we rekening mee houden en op de mooie plekken betaal je echt megaveel geld. Elke avond zitten we boven de tablet plannen te maken. We besloten om naar de golf van Mexico te rijden. We hadden op AirBnB een mooie villa gezien voor weinig geld met zwembad. Helaas bleek dit “to good to be true”. Het staat op een soort resort dat nog helemaal niet af is. De concierge van het park schrok zich rot toen we voor de deur stonden. Hij was het volgens mij vergeten dat we kwamen en zei: Wait two minutes. Vervolgens klopte hij het ergste stof uit de kussens en maakte boven de bedden op. Hij is alleen vergeten om ze uit te pakken. De boxspring zit nog in het karton verpakt. Maar dat maakt niet zoveel uit hoor, lekker nieuw bed. Alleen dat stof wat nog overal ligt van het schuren van het stukwerk is heel irritant. Alles wat we aanpakken is wit, ik heb echt van die stroeve klushanden gekregen. Verder slapen we hier echt super slecht door honden die hier de hele nacht blaffen. En kerstavond, wat een drama! Er zat een groep Mexicanen feest te vieren in de gemeenschappelijke ruimte. Nou ja, feest vieren, echt schreeuwen, alleen maar schreeuwen. Het was echt een soort fanatiek hints spelen afgewisseld met “het is stil aan de overkant” en vanaf 23:00 kwam daar ook nog vuurwerk bij.
Ach ja, klaag klaag klaag, sorry ik stop.

Maar we hebben inmiddels weer een nieuw huis geboekt, in ons oude buurtje. Het was er zo fijn dat we terug gaan voor 5 nachtjes. We kennen daar de omgeving nu een beetje en willen daar lekker genieten op ons strand. We zijn heel blij dat we trouwens wat hebben gevonden. Prijzen stijgen echt de pan uit met de feestdagen.

Kijk voor de foto’s op facebook.

• 03 Januari 2019 - 19:19

Marije:

Het verhaal is prachtig en de foto’s helemaal. Mooi om te lezen dat je er volop van geniet xx